-Vi har fått inn viktige henvisninger og presiseringer i forhold til krysning av Sulafjorden i NTP, sier styreleder i HAFAST Harald Tom Nesvik og fortsetter: Krysningen av Sulafjorden var ikke med i det opprinnelige forslaget fra regjeringen til NTP. Behandlingen i Stortingets transport og kommunikasjonskomite ble derfor viktig og det er ekstra gledelig at flertallet med Ap, Frp, Sp, V og H stiller seg samlet bak dette, sier Nesvik.
Teknisk løsning klar våren 2022
Statens Vegvesen har jobbet med prosjektet siden 2016. Våren 2022 skal forprosjektet med forslag til konseptløsninger og teknologi være klart.
-Utredningene inkluderer teknisk løsning, sikkerhet, miljøfaktorer, arkitektonisk utforming og kostnad. Fremover må vi jobbe for å få inn årlige bevilgninger på statsbudsjettet, slik at Statens Vegvesen får jobbe videre med løsninger for krysningen av Sulafjorden. I tillegg må det inn videre planleggingsmidler ved neste rullering av NTP om fire år, sier daglig leder i HAFAST Lene Trude Solheim.
Samfunnsøkonomisk nytte
HAFAST er et svært samfunnsøkonomisk prosjekt som vil skape en sterk bo og arbeidsregion med nærmere 150.000 innbyggere. Sunnmøre er en sterk og viktig eksportregion og vi har en variert og sterk leverandør- og tjenesteindustri samt et spennende kultur og reiseliv.
-Skal vi fortsette å skape verdier i samspill mellom næringsliv, akademia og offentlig sektor, må mobiliteten og rekkevidden styrkes. Vi må kunne øke reiseavstanden uten å øke reisetiden. HAFAST har en svært høy beregnet nytte og prosjektet skal realiseres, slår Nesvik og Solheim fast.